Smerter, der trækker tænder ud...

Weekenden forløb som sådan rigtig godt, det var dejligt at være med til at fejre mit ældste barnebarns 18 års fødselsdag, og det efterfølgende besøg hos min søster og svoger - med dejlig middag og overnatning - var så hyggeligt. Men desværre havde jeg det ikke godt, muskelstivheden og smerterne i arm og hånd var generende og distraherende.
Mandag lagde jeg så ud med et tandlægebesøg, for at få trukket en visdomstand ud, som har irriteret nu i et par år. Det gik nu ret tjept, gudskelov! En time efter havde jeg tid til kontrol på gigtafdelingen.

Min kontaktlæge er et rart og tålmodigt gemyt, som lytter roligt til mine klager, men det er ikke helt nemt at forklare sig og svare på spørgsmålene. Det er heller ikke så nemt at forstå sammenhængen i denne mærkelige sygdom. Jeg blev endnu engang skannet, og denne gang begge skuldre og også højre hånd, som jeg har smerter i de første mange timer hver dag. Der var vist ikke så meget at se, men jeg opfattede det som om lægen ledte efter tegn på slidgigt begge steder. For mig at se, er det uforståeligt at det skulle kunne dukke op så pludseligt, da jeg ikke tidligere har mærket til disse smerter. Godt nok er jeg klar over, at der sikkert er begyndende slidgigt i mine krogede fingre, men jeg har hidtil kun mærket til lidt ømhed efter særligt belastende arbejde, og aldrig tidligere haft problemer med skulderen.

Jeg blev sendt til en ekstra blodprøve direkte efter samtalen, for at få en ny status på CRP'en. Der skulle også tages en ekstra prøve, som kan vise noget mere præcist omkring immunforsvaret. Det samlede resultat skal så afgøre, om jeg fortsat kan følge den fastlagte nedtrapning, eller om der skal andre tiltag til. Jeg fik lovning på en tilbagemelding i morgen.

Allerede i eftermiddag har jeg set blodprøveresultaterne på sundhed.dk. CRP'en er steget fra 9,2 for 2 uger siden til nu 15,8.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar