Ro på situationen

Jeg har vist glemt at få opdateret situationen, faktisk i et par måneder, og det burde jo være et godt tegn!

Efter afvisningen fra gigtafdelingen havde jeg et par samtaler med min praktiserende læge. I første omgang aftalte vi at jeg skulle forsøge mig med smertestillende piller - Ibuprofen og Panodil - som jeg begyndte at tage om morgenen. Det hjalp da også lidt, men nætterne var stadig ikke sjove og musklerne fortsat stive og smertende når jeg stod op. Jeg troede dog ikke rigtigt på, at det kunne hjælpe at tage en dosis om aftenen også, for hvor længe virker sådan et par piller?

Til sidst blev jeg dog lidt desperat, og en aften tog jeg derfor 2 Ipren og 1 Panodil før sengetid. Voila! Jeg sov som et barn, stivheden i benmusklerne var væk om morgenen og smerterne til at holde ud. I et par uger fortsatte jeg med denne dosis morgen og aften, og det gik så godt at jeg kunne genoptage mine daglige "elastikøvelser" for arme og skuldre.

Lægen ringede en dag for at fortælle hvad hun indtil da var kommet frem til efter samtaler med forskellige speciallæger og kollegerne i lægehuset. De var alle enige om at der måtte være tale om gigt i en eller anden form, så hun syntes at jeg skulle prøve at starte op med Prednisolon igen, i første omgang bare 5 mg om dagen, og om nødvendigt sammen med de andre smertestillende piller.

Efter nogle dage valgte jeg disse fra om morgenen, og 2. juledag fravalgte jeg dem også om aftenen. Det er gået rigtig godt, nattesmerterne er ikke på noget tidspunkt kommet tilbage, og jeg har kunnet fortsætte med de daglige øvelser samt nogle få minutter ad gangen på motionscyklen.

Jeg ved ikke om det er holdbart at fortsætte med Prednisolon. Planen var at jeg skulle konsultere lægen efter nogle uger, men jeg har vægret mig lidt for at møde op i venteværelset under de seneste, skærpede Corona-restriktioner, så jeg har ikke fået bestilt tid endnu. Sikkert er det, at jeg har det meget, meget bedre nu end for få måneder siden, så lige nu er jeg optimistisk!

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar